Jak zabezpieczyć swoje urządzenia, informacje, pieniądze i nerwy? Część III „Cyberbezpieczeństwo urządzeń mobilnych”

Jak zabezpieczyć swoje urządzenia, informacje, pieniądze i nerwy? Część III „Cyberbezpieczeństwo urządzeń mobilnych”

Telefon komórkowy, tablet itp. jest stale połączony z Internetem, co zwiększa naszą wygodę z połączeniem do usług cyberprzestrzeni, ale także daje dostęp cyberprzestępcom. 

Urządzenia mobilne posiadają małe rozmiary ekranów, dlatego przeglądarki na urządzeniach mobilnych pokazują ograniczone adresy internetowe, co utrudnia weryfikację autentyczności domeny.

Telefon służy nie tylko do rozmów, komunikacji SMS, ale również do przeglądania stron, grania, słuchania muzyki – w większości przypadków musimy zainstalować oprogramowanie umożliwiające np. przeglądanie www – jednak, czy jesteśmy pewni co instalujemy? 

Większość z Nas (spoglądając na wygodę) wykorzystuje urządzenia mobilne do opłacenia rachunków. Istnieje szereg złośliwego oprogramowania do bankowości mobilnej mających na celu kradzież informacji finansowych przechowywanych na smartfonie lub tablecie. Mówiąc najprościej, oszust otrzymuje Twoje dane osobowe (numer karty, hasła, hasła itp.) oraz możliwość zarządzania Twoimi pieniędzmi. Takie oprogramowanie możne zainfekować nasze urządzenie np. przez odwiedzanie niezweryfikowanych witryn, pobieranie niepewnych aplikacji, otwieranie podejrzanych plików i linków.

Jak unikać złośliwego oprogramowania w telefonie komórkowym ?

  • Nie dokonuj transakcji płatniczych w otwartej, niezabezpieczonej sieci Wi-Fi (oszuści mogą przechwytywać ruch w sieci, a co za tym idzie wszystkie aktywności użytkowników).
  • Pobierz oficjalną (ze strony banku) aplikację do bankowości i za każdym razem sprawdzaj, czy jest ona aktualna.
  • Wyłącz automatyczne logowanie do swojego konta w witrynie lub aplikacji mobilnej (hasła, które ułatwiają nam życie, przechowywane są w systemie w sposób nieszyfrowany, a to umożliwia ich odczyt).
  • Zainstaluj mobilną aplikację zabezpieczającą Twój telefon (np. Eset AntyVirus), która powiadomi Cię o podejrzanej aktywności aplikacji, czy sieci.
  • Nie wysyłaj SMS-em danych dotyczących płatności, nie ujawniaj hasła i numeru karty.
  • Pamiętaj, aby powiadomić bank, jeśli zgubisz lub zmienisz numer telefonu komórkowego, aby zaktualizować informacje.
  • Instaluj aplikacje tylko ze zweryfikowanych źródeł.
  • Nie klikaj podejrzanych załączników ani linków z niezweryfikowanych kontaktów.
  • Po dokonaniu płatności – wyloguj się z konta.
  • Regularnie aktualizuj system operacyjny i aplikacje.
  • Utwórz kopię zapasową danych.
 
Autor: Michał Lubera CompNet Sp. z o.o.