Czym jest SPAM?

Czym jest SPAM?

Czy zdarza Ci się dostawać na maila bądź sms-a niezamówioną ofertę reklamową czy też promocyjną? Jeśli tak, to nic innego jak SPAM.

Słownikowa definicja określa SPAM jako: niechciane lub niepotrzebne wiadomości elektroniczne. Najczęściej trafiają one do skrzynek mailowych, ale niemal każdemu użytkownikowi Internetu zdarza się je otrzymać również za pośrednictwem wiadomości na Facebooku lub Instagramie, coraz częściej również SMS-em. Najczęściej są to oferty reklamowe i promocyjne różnych produktów czy usług. 

Myślę, że bez precedensu można powiedzieć, że spam to niechciana wiadomość, która reklamuje produkt lub usługę w wersji elektronicznej – jednym słowem tzw. “śmieci”.

Mówi się o dwóch kategoriach spamu:

  1. UCE (Unsolicited Commercial Email) – są to oferty handlowe, na które nie wyraziliśmy pozwolenia, niezgodne z polskim i europejskim prawem;
  2. UBE (Unsolicited Bulk Email) – są to masowe wiadomości e-mail o charakterze niekomercyjnym, np. prośby o wsparcie organizacji społecznych czy charytatywnych, partii politycznych.

Należy jednak wspomnieć również o tym, że niestety często Użytkownicy nieświadomie, często w pośpiechu, godzą się na otrzymywanie tych wszystkich wiadomości, mimo że wcale ich nie potrzebują. Kiedy taka sytuacja ma miejsce? Najczęściej podajemy nasz adres mailowy tylko po to, aby np. móc przeczytać artykuł lub dostać kod rabatowy. Jak się chronić przed takim spamem? Czytaj dokładnie treści zgód, które zaznaczasz podczas wypełniania formularzy. Nie musisz się zgadzać np. na przesyłanie informacji handlowych drogą elektroniczną, jeśli nie jesteś zainteresowany ofertą poszczególnych firm.

Czy SPAM jest groźny? Odpowiedź brzmi: TAK!

Oprócz reklamowania usług, produktów, spam może być aktem cyberprzestępstwa, przez co można rozumieć próbę oszustwa lub wyłudzenia. Do najniebezpieczniejszych spamów należą:

  • phishing – podszywanie się pod osobę lub instytucję (np. bank) z prośbą o podanie poufnych danych, w tym loginów i haseł;
  • podawanie się za pracownika np. policji i próba zastraszenia odbiorcy e-maila;
  • tzw. „przekręt nigeryjski” lub „spam afrykański” – odbiorca dostaje wiadomość, że otrzymał spadek, ale musi opłacić „tylko” koszty np. notarialne;
  • fałszywa wiadomość o przesyłce kurierskiej z odnośnikiem do śledzenia przesyłki, który przenosi odbiorcę na stronę z wirusem typu trojan.

Jak zatem zapobiegać spamowi?

Tak naprawdę, nic nie uchroni nas przed spamem lepiej niż własna ostrożność. Kiedy powinna zaświecić nam się lampka ostrzegawcza? Bardzo często fałszywe wiadomości e-mail posiadają niepoprawną gramatycznie treść, co wynika z faktu, że zazwyczaj są tłumaczone automatycznie. Jeśli nawet otrzymaliśmy wiadomość od znajomego, ale brzmi podejrzanie, powinniśmy postępować przezornie i najlepiej upewnić się, czy e-mail pochodzi od niego, zanim podejmiemy jakiekolwiek działanie. Najlepszym rozwiązaniem będzie po prostu skontaktować się z nim i upewnić czy wysłał do Nas wiadomość o takiej treści.

Złote zasady:

  • Chroń swój adres mailowy!
  • Pamiętaj też o tym, że wielu zgód nie musisz udzielać – nawet jeśli kupujesz coś on-line, nie musisz godzić się na otrzymywanie materiałów marketingowych.
  • Pamiętaj również, że jeśli kiedyś wyraziłeś/wyraziłaś zgodę na otrzymywanie materiałów marketingowych – możesz ją w każdym momencie wycofać.
  • Przy rejestracji na kontach lub w usługach internetowych, upewnij się, że odznaczyłeś dodatkowe opcje, które są domyślnie zaznaczone.
  • Przez linki lub odpowiadanie na wiadomości spamowe, potwierdzasz, że Twój adres e-mail jest poprawny, a to spowoduje, że otrzymasz jeszcze więcej śmieci, więc staraj się tego uniknąć.
  • Utwórz drugi adres e-mail specjalnie dla sklepów internetowych, czatów, logowania się do usług, itp., aby zmniejszyć szanse na spam i obciążenie swojej głównej skrzynki odbiorczej.
  • Ukryj swój adres e-mail na stronach sieci społecznościowych.
  • Zapewnij programowi pocztowemu instalowanie najnowszych aktualizacji, by wszelkie zabezpieczenia przeciwko spamowi działały poprawnie.

SPAM a przepisy prawa.

Warto wiedzieć: W Polsce, kwestia prawna spamu, została zawarta przede wszystkim w ustawie z 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Art. 10 tej ustawy głosi, że zakazane jest przesyłanie niezamówionej informacji handlowej skierowanej do oznaczonego odbiorcy za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej. Za pocztę zamówioną, uznaje się takie informacje handlowe, na które odbiorca wyraził zgodę dobrowolnie, podając adres e-mail. Kwestią spamu zajmuje się m.in. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta.

Czy unikniemy w 100% SPAMU? Niestety nie! Lecz mamy wpływ na swoje działanie (kliknięcie, zaznaczenie checkbox) i tego starajmy się pilnować a to już połowa sukcesu 😉

Autor: Ewa Sobczyk – Kierownik Projektu – CompNet Sp. z o.o.